Płyta do kupienia w sklepie Fundacji im. Zbigniewa Seiferta na stronie www.jazzshop.eu.

Mateusz Smoczyński & Stephan Braun – Keep On Turnin’

Seifert Records CD-FZS-6 (2020)

Mateusz Smoczyński – skrzypce, skrzypce barytonowe
Stephan Braun – wiolonczela, wiolonczela 5-strunowa, perkusjonalia

Mateusz Smoczyński i Stephan Braun są jednymi z najlepszych na świecie muzyków stosujących niekonwencjonalne techniki gry na instrumentach smyczkowych. Ich unikalny sposób gry na skrzypcach i wiolonczeli jest dla nich bardzo charakterystyczny i pozwala im osiągnąć jedyne w swoim rodzaju brzmienie, rytm i groove. Obaj artyści są uznanymi i wziętymi improwizatorami, którzy biorą udział w wielu niezwykłych projektach. Na wspólnej płycie Keep On Turnin’ znajdują się hity z lat 80 i 90-tych takich muzyków jak Stevie Wonder, Brecker Brothers, czy John Scofield.

Spis utworów:
  1. Higher Ground (Stevie Wonder) 4:18
  2. Some Skunk Funk (Randy Brecker) 7:13
  3. Stratus (Billy Cobham) 4:51
  4. Black Ice In Rio (Stephan Braun) 5:31
  5. Fat Lip (John Scofield) 3:57
  6. Pools (Don Grolnick) 6:17
  7. Trane’s Mode (Mateusz Smoczyński) 2:44
  8. Turbulent Plover (Zbigniew Seifert) 5:40
  9. Pass It On (Dave Holland) 5:24
  10. Nothing Personal (Don Grolnick) 3:53
  11. Invitation (Bronisław Kaper) 3:24
Realizacja: Łukasz Olejarczyk
Nagrania dokonano w Studio Recpublica w Lubrzy w dniach 10-11.04.2019
Miks i mastering: Jan Smoczyński w Studio Tokarnia, Nieporęt.
Zdjęcia: Zuzanna Specjał.
Projekt graficzny: Jacek Zygmunt
Producenci: Aneta Norek-Skrycka, Magdalena Warejko, Tomasz Handzlik

Z muzyką Stephana Brauna zetknąłem się po raz pierwszy wiele lat temu poszukując w internecie ciekawych nagrań muzyków grających jazz na instrumentach smyczkowych. Oryginalny styl gry Stephana i sposób w jaki wykorzystywał swój instrument natychmiast przyciągnęły moją uwagę. Niezwykle imponował mi swoją umiejętnością wykorzystywania niekonwencjonalnych technik oraz kreatywnym podejściem do obsługi loopera. Przez lata, podpatrując jego nagrania wiele się nauczyłem. Najbardziej jednak cenię Stephana za jego feeling, drive i time. I od pierwszej chwili, gdy usłyszałem jego muzykę wiedziałem, że chciałbym kiedyś z nim występować.

W roku 2009 roku, podczas jednej z moich tras po Niemczech, miałem okazję poznać Stephana osobiście. Właśnie wtedy zaproponowałem mu wspólne granie. Możliwość zaproszenia Stephana do Polski przydarzyła się dopiero siedem lat później. Od tego czasu regularnie ze sobą współpracujemy. Na naszą pierwszą płytę wybraliśmy głównie utwory naszych idoli z lat 90-tych, przede wszystkim w stylu funkowym. Ten rodzaj muzyki grany na instrumentach smyczkowych może się okazać dla słuchaczy dość nieoczywistym zestawieniem, nam jednak daje bardzo dużo radości!

Mateusz Smoczyński

O Mateuszu i jego jazzowo-wirtuozowskiej grze dowiedziałem się lata temu od jednego z moich przyjaciół. Kiedy usłyszałem go na żywo w klubie jazzowym w Berlinie byłem zafascynowany! Po koncercie długo ze sobą rozmawialiśmy i zdecydowaliśmy, że rozpoczniemy współpracę w duecie. Szybko zauważyłem, że mamy bardzo podobne preferencje muzyczne, takie jak granie muzyki pełnej groove’ów, złożonych utworów jazzowych, czy używanie loopera i efektów. Niezwykle elastyczna i wszechstronna gra Mateusza daje mi – wiolonczeliście – dużo swobody. Nasze koncerty w duecie przepełnia spontaniczność i kreatywność.

Większość utworów, które wybraliśmy na tę płytę pochodzi z repertuaru znacznie większych składów, zespołów fusion i soul z lat 90-tych. Interpretowanie tej muzyki tylko na dwóch instrumentach smyczkowych daje nam dużo radości, ale stwarza też możliwość prezentacji światu brzmienia skrzypiec i wiolonczeli z zupełnie innej perspektywy.

Stephan Braun

Recenzje

Pięciogwiazdkowa recenzja Berka w Jazz Forum!

Pierwsze skrzypce jako się rzekło gra tu Mateusz Smoczyński. Mimo edukacji klasycznej prowadzi frazę w sposób wybitnie jazzowy, gdzie wyrazistość i pewność myśli muzycznej górują nad artykulacyjnymi niuansami.

Słuchamy Oglądamy Oceniamy – recenzja Berka

Wyrazy szacunku należą się każdemu muzykowi z osobna, bowiem każdy na tym materiale pokazuje swój charakter i osobowość muzyczną (partie solowe fenomenalne), jednocześnie będąc harmoniczną częścią zespołu. Muzycy są niezwykle zgrani i z pewnością potrafią bawić się muzyką, bo zabawy te są niesamowicie umiejętnie przeprowadzone, choć jednocześnie trzymane na wodzy.

Recenzja Berka w Jazzarium

„Berek” cieszy nie tylko bogactwem muzycznym, ale także faktem, że Mateusz Smoczyński wraca na scenę jako lider kwintetu. Artysta z takim talentem i doświadczeniem jest niejako potrzebny jazzowym odbiorcom nie tylko jako członek Atom String Quartet i gość niezliczonej ilości przedsięwzięć, ale właśnie jako autor i lider zespołu.

X