Mateusz Smoczyński | Elwira Ślązak | Piotr Wacławik | Sinfonia Iuventus - Symphonic Syncopations | Premiera
Event Details
THE RITE OF MARIMBAS. KONCERT KARNAWAŁOWY Wykonawcy Miłosz Rutkowski | marimba Elwira Ślązak | marimba Mateusz Smoczyński | skrzypce, skrzypce barytonowe Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Event Details
THE RITE OF MARIMBAS. KONCERT KARNAWAŁOWY
Wykonawcy
Miłosz Rutkowski | marimba
Elwira Ślązak | marimba
Mateusz Smoczyński | skrzypce, skrzypce barytonowe
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Piotr Wacławik | dyrygent
Miłosz Rutkowski | marimba
Elwira Ślązak | marimba
Mateusz Smoczyński | skrzypce, skrzypce barytonowe
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Piotr Wacławik | dyrygent
Program
Stanisław Moniuszko
„Bajka”. Uwertura fantastyczna
Stanisław Moniuszko
„Bajka”. Uwertura fantastyczna
Robert Oetomo
„Soar”. Koncert nr 1 na marimbę i orkiestrę smyczkową
„Soar”. Koncert nr 1 na marimbę i orkiestrę smyczkową
przerwa
Mateusz Smoczyński
„Symphonic Syncopations”. Koncert na skrzypce, skrzypce barytonowe, marimbę i orkiestrę (PRAWYKONANIE)
„Symphonic Syncopations”. Koncert na skrzypce, skrzypce barytonowe, marimbę i orkiestrę (PRAWYKONANIE)
Paul Dukas
„Uczeń czarnoksiężnika”
„Uczeń czarnoksiężnika”
Popularna „Bajka” Moniuszki z 1848 roku (określona jako „uwertura fantastyczna”) to przykład sugestywnej muzyki quasi-programowej, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym – kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając literackiego programu. Można żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym – pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł scenicznych.
Paul Dukas, francuski kompozytor z pokolenia sławnego Claude’a Debussy’ego, to postać nieco dziś zapomniana – tylko nieliczne jego dzieła (niewiele też się ich zachowało, bo krytyczny autor sam unicestwił sporą część własnej spuścizny) powracają na koncertowe i teatralne sceny, lecz jego imię unieśmiertelniło scherzo symfoniczne „Uczeń czarnoksiężnika” na motywach ballady Johanna Wolfganga Goethego. Pełen traktowanej z przymrużeniem oka grozy utwór opisuje harce zaklętej miotły (symbolizują ją groteskowe brzmienia fagotu), która wymknęła się spod kontroli młodemu czarodziejowi – utwór stanowi „podręcznikowy” przykład muzyki programowej, podążającej dźwiękami za literackim pierwowzorem.
Mateusz Smoczyński należy do najciekawszych muzycznych indywidualności swego pokolenia i czołowych współczesnych skrzypków jazzowych. Jest laureatem prestiżowych nagród, występował na najważniejszych scenach i festiwalach jazzowych niemal na całym świecie, współpracując z plejadą najwybitniejszych gwiazd jazzowej sceny. Ma w dorobku kilkadziesiąt płyt. Od kilkunastu lat jest liderem kwintetu, założycielem New Trio oraz współzałożycielem fascynującego Atom String Quartet – pierwszego w Polsce kwartetu smyczkowego grającego jazz. Sinfonia Iuventus miała już okazję współpracy z tym inspirującym muzykiem, między innymi biorąc udział w prawykonaniu jego Koncertu podwójnego na skrzypce i saksofon tenorowy „2PiX” (luty 2022), teraz – kolejne prawykonanie! „Symphonic Syncopations” to kolejne dzieło, w którym autor nie ukrywa swojej fascynacji sztuką amerykańskiego kompozytora-minimalisty Johna Adamsa, zwłaszcza jego kompozycją „Shaker Loops”, wykorzystując struktury repetytywne i eksponując element rytmu i jego przekształceń w grooves marimby i orkiestry, podczas gdy partia solowych skrzypiec dialoguje z nimi, pozostawiając wykonawcy także duże pole do improwizacji.
Twórca zaprezentowanego po raz pierwszy w 2013 roku „Soar”. Koncertu na marimbę i smyczki, australijski perkusista i kompozytor Robert Oetomo w autorskim komentarzu anonsuje tradycyjną formę trzyczęściowego, wirtuozowskiego koncertu, który łączy inspiracje klasyczne (wskazując na Bacha, Mozarta, Beethovena, Rachmaninowa, Dvořáka i Strawińskiego) oraz… wpływy rock’n’rolla.
W partiach marimby dwóch utworów wieczoru zaprezentuje się dwoje solistów – Miłosz Rutkowski to wibrafonista i kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Muzyczną karierę rozpoczął w 1992 roku, debiutując z założonym przez siebie zespołem Salted Peanuts. Jest laureatem wielu konkursów, intensywnie koncertuje w Polsce i za granicą. Jego utwory na wibrafon i marimbę zostały wydane przez Norsk Musikforlag. Obecnie jest Pierwszym Perkusistą w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu i koncertuje zarówno solo, jak i z własnymi zespołami oraz z grupą perkusyjną Repercussion.
Elwira Ślązak, która ukończyła z wyróżnieniami Konserwatorium Muzyczne w Paryżu i Królewskie Konserwatorium Muzyczne w Brukseli, legitymuje się imponującym portfolio nagród i koncertowo-fonograficznych osiągnięć. Wraz z Gabrielem Collet tworzy ceniony duet marimbafonowy Axoum Duo. Artystka jest pomysłodawczynią i współorganizatorką International Marimba Masterclasses – kursów mistrzowskich marimby dla uczniów i studentów w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. Dokonała wielu prawykonań utworów jako solistka, z orkiestrą oraz utworów dedykowanych Axoum Duo.
Prowadzący koncert Piotr Wacławik jest absolwentem (2020) Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Mirosława Jacka Błaszczyka i Krzysztofa Firlusa w klasie violi da gamba. Od sezonu artystycznego 2022/2023 pełni funkcję dyrygenta-asystenta Filharmonii Narodowej w Warszawie. Został również wybrany na stanowisko dyrygenta-asystenta na rok 2024 w Aspen Music Festival and School w USA. Jest także doktorantem i wykładowcą Akademii Muzyki i Sztuk Scenicznych im. Leoša Janáčka w Brnie oraz wykładowcą Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Laureat wielu nagród na międzynarodowych konkursach dyrygenckich. Jako dyrygent zadebiutował w wieku 19 lat z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej. Był dyrygentem-rezydentem Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej oraz dyrygentem-asystentem w Operze Śląskiej oraz w Operze Krakowskiej.
Bilety normalne: 50 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 40 zł / miejsce
• przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności
Bilety ulgowe: 40 zł / miejsce
• przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności
Darczyńca: Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Polska Agencja Prasowa, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Polska Agencja Prasowa, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
more
Time
January 13, 2024 7:00 pm - 9:00 pm(GMT+02:00)
Location
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
ul. Z. Modzelewskiego 59
Other Events