Spis utworów:

Mateusz Smoczyński
Adam’s Apple Concerto for violin and orchestra (2018)
1. Genesis (5:02)
2. Eden (8:34)
3. Temptation (5:14)
4. Cadenza (2:48)
5. Apocalypse (7:04)

Zbigniew Seifert (1946–1979)
Jazz Concerto for violin, rhythm section, and symphony orchestra (1974)
6. Rubato – Tempo – Ad Libitum – Fast Tempo 1 (9:18)
7. Rubato – Tempo (2:43)
8. Solos – Ad Libitum (5:40)
9. Rubato (2:24)

Skład orkiestry:

Chopin University Chamber Orchestra

Rafał Janiak – dyrygent

Pierwsze skrzypce
Judyta Kluza-Sporniak
Magdalena Lech
Dobromir Lesiak
Dorota Oleszkowicz
Weronika Błaszczyńska
Zofia Zowczak
Kornelia Radziszewska

Drugie skrzypce
Agata Krystek
Aleksandra Kłębukowska
Olga Owczynnikow
Maria Kapsiak
Wiktoria Dettlaff
Hanna Chylińska

Altówki
Ewa Kuśnierz
Radosław Jarocki
Nicol Miękus
Dominika Marciniak
Joanna Ławcewicz

Wiolonczele
Krzysztof Lenczowski
Daria Grzegorz
Mikołaj Burzyński
Szymon Szopa

Kontrabasy
Sebastian Wypych
Maciej Kozioł

Flety
Agata Igras
Natalia Magdziarz

Oboje / Rożek angielski
Agata Bała
Maja Łagowska (6–9)

Klarnety
Adrian Janda
Piotr Thieu Quang

Fagoty
Kayetan Cygański
Paweł Dąbrowski

Waltornie
Ewa Paciorek
Szymon Woźniak
Marta Skiba

Trąbki
Ostap Popovych
Szymon Gwóźdź
Alan Turonek

Puzony
Zoltan Kiss
Eloy Panizo Padron

Puzon basowy
Piotr Misiak

Tuba
Mateusz Sejdak

Kotły
Helena Przybył (1–5)

Perkusja
Hubert Zemler (1–5)
Krzysztof Szmańda (1–5)
Zosia Przybył (1-5)

Harfa
Ola Traczyńska (1–5)

Nagrano: 18–19 listopada 2021 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zespół jazzowy w utworach 6–9 nagrano: 20 stycznia 2022 w Studio Tokarnia, Nieporęt.

Rafał Janiak – dyrektor artystyczny Chopin University Chamber Orchestra
Katarzyna Rakowiecka-Rojsza – inżynier dźwięku
Jan Smoczyński – inżynier dźwięku (6-9)
Jan Smoczyński & Mateusz Smoczyński – miks i mastering
Damian Lipiński – autor DSD SACD
Konrad Wullert – projekt graficzny
Zosia Zija & Jacek Pióro – zdjęcia
Mateusz Smoczyński, Małgorzata Kuczmowska – producenci wykonawczy
Emilia Dudkiewicz – współproducent
Aleksander Zwierz – manager Chopin University Chamber Orchestra

Mateusz Smoczyński – Adam’s Apple

Warner 5021732288127 (2024)

Mateusz Smoczyński – skrzypce, skrzypce barytonowe
Chopin University Chamber Orchestra
Rafał Janiak – dyrygent
Dominik Wania – fortepian (6–9)
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas (6–9)
Michał Miśkiewicz – perkusja (6–9)
 

Koncert skrzypcowy Mateusza Smoczyńskiego to imponujące dzieło o ogromnym znaczeniu dla rozwijającego się kanonu muzyki smyczkowej, który przekracza granice gatunkowe. Bez wątpienia wyznacza rozszerzenie stylistycznych ram europejskiej muzyki klasycznej, w przeciwieństwie do powszechnych, stereotypowych określeń z delikatnie negatywnym zabarwieniem, takich jak “utwór jazzowy” czy “z wpływami jazzu” — terminy te nie oddają mocy jego sztuki, która dorównuje największym współczesnym skrzypkom i kompozytorom klasycznym.

David Balakrishnan

założyciel dwukrotnie nagradzanego Grammy zespołu Turtle Island Quartet

Adam’s Apple to pierwsza symfoniczna płyta Mateusza Smoczyńskiego – skrzypka, solisty i kompozytora, współzałożyciela Atom String Quartet, na której znajdziemy dwa koncerty skrzypcowe: Koncert jazzowy na skrzypce, orkiestrę symfoniczną oraz grupę rytmiczną Zbigniewa Seiferta i koncert na improwizujące skrzypce Adam’s Apple skomponowany przez Mateusza Smoczyńskiego. Obydwa koncerty to premiery fonograficzne. Album wydany jest na nośniku Super Audio CD/Hybryd, co oznacza, że można go odtwarzać we wszystkich odtwarzaczach CD oraz SACD. Wybór nośnika pozwala na odsłuch dźwięku w wysokiej jakości: częstotliwość próbkowania strumienia danych DSD wykorzystywanego na płytach SACD jest 64 razy wyższa niż na płycie audio CD i wynosi 2,824MHz.

Koncert jazzowy Seiferta, to dla fanów jazzu niemała sensacja! Nigdy dotąd nie był wydany na żadnym nośniku i po 50 latach doczekał się międzynarodowej premiery fonograficznej. Mateusz Smoczyński zaprosił do wspólnego wykonania tej energetycznej kompozycji polskich mistrzów improwizacji jazzowej: Dominika Wanię, Sławomira Kurkiewicza i Michała Miśkiewicza.

Koncert skrzypcowy Adam’s Apple Mateusza Smoczyńskiego powstał z jego fascynacji twórczością kompozytorów muzyki poważnej takich jak Karol Szymanowski, Dymitr Szostakowicz, Béla Bartók i György Ligeti oraz jazzowej, którzy przez lata wywarli na niego ogromny wpływ: Zbigniew Seifert, John Coltrane, Wayne Shorter oraz David Balakrishnan (z Turtle Island Quartet). Stylistycznie koncert najbardziej nawiązuje do najświeższej inspiracji Mateusza – muzyki amerykańskiego kompozytora Johna Adamsa. “Jabłko Adama” nasuwa też biblijne skojarzenia z historią Adama i Ewy oraz konsekwencjami zjedzenia przez nich zakazanego owocu, co odzwierciedla w swej dramaturgii muzyka. Wykonanie kusi niezwykłą, pastelową barwą barytonowych skrzypiec, pięknem melodyki z nutą minimalizmu, impresjonistycznej sonorystyki, elementami bluegrassu i jazzowych, wirtuozowskich improwizacji.

Album Adam’s Apple został nagrany z towarzyszeniem Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją Rafała Janiaka. Jak mówi Artysta: Od początku mojej muzycznej kariery jestem przez wielu krytyków uznawany za kontynuatora drogi wytyczonej przez Zbigniewa Seiferta. Mimo mojej ogromnej fascynacji jego grą, komponując “Adam’s Apple” chciałem pójść w zupełnie innym kierunku i pokazać, na jak odmiennym muzycznym biegunie obecnie jestem.

Dwa bieguny, jedna płyta: “Adam’s Apple”

Recenzje

Mateusz Smoczyński at Warner Music!

Mateusz Smoczyński at Warner! Violinist, soloist and composer, one of the most frequently touring Polish musicians abroad, co-founder of the Atom String Quartet, for years living in San Franciso, where he worked with the legendary Turtle Island Quartet (two Grammy...

Polish Concertos – review in Jazz Forum Magazine

The orchestra powered by a locomotive rhythm blooms with every colour one can imagine and the soloist, boasting all the means the violin technique has developed from the beginning of time all the way to the 21st century, reaches the summit of virtuosity. So far I have thought Mateusz Smoczyński was mainly an outstanding jazz musician, but now, after seeing Adam’s Apple, I also find him a composer who is able to create contemporary, sophisticated music, very attractive to the audience.

Polish Concertos in NOSPR

On 4 November, during Zaduszki Jazzowe (Jazz All Souls' Day), NOSPR in Katowice holds an extraordinary event. On one stage the audience will see distinguished jazzmen: Mateusz Smoczyński, Henryk Miśkiewicz, Sławomir Kurkiewicz, Michał Miśkiewicz and Joachim Kühn with...