Warszawa, 28 i 29 maja – Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyko zagra pierwsze otwarte dla publiczności koncerty po przerwie spowodowanej ograniczeniem działalności instytucji kultury. Solistą będzie Mateusz Smoczyński, który wystąpi w podwójnej roli skrzypka oraz kompozytora. W programie znalazł się I Koncert skrzypcowy „Adam’s Apple” Smoczyńskiego oraz utwory Igora Strawińskiego i Zygmunta Krauzego.

Już 28 i 29 maja (piątek i sobota) Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyko zagra pierwsze otwarte dla publiczności koncerty po przerwie spowodowanej ograniczeniem działalności instytucji kultury. Solistą będzie polski muzyk jazzowy – Mateusz Smoczyński, który wystąpi w podwójnej roli skrzypka oraz kompozytora. W programie znalazł się I Koncert skrzypcowy „Adam’s Apple” Smoczyńskiego oraz utwory Igora Strawińskiego i Zygmunta Krauzego.

Szerokiej publiczności Mateusz Smoczyński znany jest jako skrzypek jazzowy, jeden z najbardziej aktywnych muzyków na polskiej scenie, współzałożyciel jednego Atom String Quartet, a w przeszłości – pierwszy skrzypek legendarnego amerykańskiego Turtle Island Quartet. Smoczyński jest jednak również wziętym kompozytorem, który szczególnie upodobał sobie muzykę symfoniczną, o czym już 28 i 29 maja będą mogli przekonać się warszawscy melomani. W wykonaniu kompozytora-solisty, zabrzmi jego I Koncert skrzypcowy „Adam’s Apple”, a Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej poprowadzi jej Dyrektor Artystyczny – Maestro Andrzej Boreyko. Czy można spodziewać się typowego połączenia muzyki jazzowej z klasycznym brzmieniem orkiestry? Niekoniecznie! „Adam’s Apple” to utwór, który w nowatorski sposób łączy klasyczną formę z inspiracjami Smoczyńskiego, które wymykają się jakimkolwiek ograniczeniom czasu, przestrzeni czy gatunku. Słychać tu minimalistyczno-ekspresyjne nawiązania do muzyki uhonorowanego w tytule Johna Adamsa, jazzowy drive spod znaku Zbigniewa Seiferta, wirtuozerię na miarę Paganiniego czy Ysaye’a, czy polski folk przenikający się z orientem w impresjonistycznym ujęciu inspirowanym Szymanowskim. W trakcie utworu Smoczyński na moment zamienia skrzypce na skrzypce barytonowe – mało znany instrument o skali zbliżonej do wiolonczeli, który bardzo często wykorzystuje w swojej twórczości.

Fot. Kasia Stańczyk

…ostre akordowe motywy są zapowiedzią żywiołowego, granego w obłędnym tempie finału, gdzie orkiestra napędzana motorycznym rytmem rozkwita wszystkimi kolorami, a solista, wykorzystujący wszystkie środki, jakie technika skrzypcowa wypracowała od “zarania dziejów” do XXI wieku, wznosi się na wyżyny wirtuozerii. Dotąd uważałem Mateusza Smoczyńskiego głównie za wybitnego muzyka jazzowego, teraz, po prezentacji Adam’s Apple, postrzegam go również jako kompozytora, potrafiącego pisać muzykę nowoczesną, wyrafinowaną, a przy tym atrakcyjną dla odbiorcy.

Bogdan Chmura

Jazz Forum

Program:
Zygmunt Krauze – Serenada (60. rocznica debiutu kompozytorskiego Zygmunta Krauzego)
Igor Strawiński – Symfonia w trzech częściach
Mateusz Smoczyński – Koncert skrzypcowy Adam’s Apple

28 maja 2021, godz. 19:30 i 29 maja 2021, godz. 18:00
Sala Koncertowa Filharmonii Narodowej w Warszawie, ul. Jasna 5

Bilety do nabycia na stronie Bilety 24: 28 maja oraz 29 maja.

X